Selvom der bliver flere og flere medarbejdere i de danske fonde og en stor del er ansat til at løse kommunikationsopgaver, fortsætter en række fonde med at udlicitere opgaver af kommunikativ karakter til eksterne bureauer.
Fundats kunne i sidste måned dokumentere, at der i de 50 mest uddelende fonde og filantropiske foreninger på bare fem år – fra 2017 til 2022 – er sket en stigning på 80 procent i antallet af fundtidsansatte.
Tidligere i år viste en undersøgelse i Fundats, at hver tiende medarbejder i top-50-fondene arbejder med kommunikation og Public Affairs med stillingsbeskrivelser som for eksempel kommunikationskonsulent, pressemedarbejder, SoMe-medarbejder, PA-konsulent eller grafiker.
Trods væksten i interne ansættelser køber fonde som Lego Fonden, Trygfonden og Aage V. Jensen Naturfond stadig og i stor stil kommunikationsydelser hos kommunikationsbureauer, når de skal have kommunikationsmæssig hjælp og blandt andet forsøger at komme i pressen.
I Danmarks næststørste fond målt på bevillingernes størrelse i 2022, Lego Fonden, er antallet af medarbejdere mere end fordoblet de seneste fem år, fra 46 i 2017 til 111 sidste år. Men når fonden for eksempel udsender pressemeddelelser og andre tips til pressen om nyheder, sker det ofte via PR- og kommunikationsbureauet Geelmuyden Kiese.
”Lego Fonden støtter projekter, der fremmer børns læring og leg over hele verden, og størstedelen af fondens bevillinger går til projekter uden for Danmark. Det afspejler sig også i Lego Fondens medarbejdersammensætning, hvorfor det til tider kan være værdifuldt at få støtte fra et eksternt bureau for at kunne servicere danske medier på dansk,” lyder forklaringen i en mail til Fundats fra Christina Witcomb, som er fungerende ansvarlig for advocacy og kommunikation i Lego Fonden.
Ud over de presserelaterede opgaver, som lander hos Geelmuyden Kiese, bruger Lego Fonden også bureauet til ”forskellige rådgivningsopgaver og sparring,” oplyser Christina Witcomb. Det sker ad hoc og ikke med en ”fast kadence”, understreger fondens fungerende kommunikationsansvarlige.
Én pressemedarbejder til 700 donationer
Trygfonden, hvor det samlede antal medarbejdere de seneste fem år er steget fra 64 til 75, er stor kunde hos PR- og kommunikationsbureauet Mannov. Som kommunikationsdirektør i Trygfonden og Tryghedsgruppen Morten Jakobsen siger:
”Vi bruger Mannov temmelig meget. De har en spidsekspertise efter at have arbejdet for os i mange år, og fordi de også arbejder for mange andre kunder. Den topkvalificerede ekspertise, de har, vil det være svært for os selv at opbygge.”
Når Trygfonden blandt andet har udliciteret en del af sit pressearbejde til Mannov, skyldes det ifølge Morten Jakobsen, at fonden har cirka 700 donationer om året og kun én pressemedarbejder til at forsøge at få donationerne omtalt i medierne. Samme pressemedarbejder løser også opgaver vedrørende Tryghedsgruppen og medlemsarbejdet.
”Aktuelt bruger vi Mannov til at forsøge at komme i pressen med vores regionale, ofte mindre, donationer. Det gør vi af to hovedårsager: Den ene er for at støtte op om de lokale initiativer eller projekter, som vi har givet en donation til, så man i lokalområdet bliver klar over, der sker noget – det kræver en håndholdt presseindsats. Og den anden er, at vi derigennem forsøger at inspirere andre i samme boldgade til at søge os, hvis man har ideer, der kan øge trygheden i Danmark,” forklarer Trygfondens kommunikationsdirektør.
Den topkvalificerede ekspertise, de har, vil det være svært for os selv at opbygge
Morten Jakobsen – Kommunikationsdirektør, Trygfonden og Tryghedsgruppen - om bureauet Mannov
Morten Jakobsen mener, at pressen er et godt redskab til at skabe opmærksomhed om Trygfondens donationer, men understreger, at det kræver en stor indsats at få medieomtale af det filantropiske arbejde.
”Derfor giver det mening at have et bureau som Mannov til at hjælpe os, samtidig med at vi har muligheden for at skrue op og ned for indsatserne i sæsoner. Jeg skal ikke have endnu en fuldtidsmedarbejder ansat til at lave pressearbejde, som i sæsoner ikke har så meget at lave,” siger Morten Jakobsen.
Trygfonden arbejder også sammen med kommunikationsbureauer på flere af fondens kampagner. Det sker ifølge Morten Jakobsen, fordi fonden derigennem tilkøber ekspertise, som den ikke selv vil kunne ansætte os til, ”medmindre vi skal til at være virkelig mange mennesker.”
- Ser du et paradoks i, at fondene og de filantropiske foreninger, heriblandt Trygfonden, bliver flere og flere medarbejdere til blandt andet at arbejde med kommunikation, samtidig med at der tilsyneladende sker en voksende udlicitering af arbejdsopgaver inden for kommunikationsområdet?
”Nu har jeg kun været ansat siden 1. maj, men jeg oplever ikke, at vi har øget brugen af hverken Mannov eller andre konsulenthuse. Når vi er blevet flere medarbejdere i Trygfonden til blandt andet at arbejde med kommunikation, er der blandt andet fordi, vi driver 12 sociale medier og har fire websites kørende. Det koster i det hele taget at kommunikere. Til gengæld kan vi så også konstatere, at vi er i medierne 5.000 gange om året, svarende til 15 gange hver dag, og det sker kun sjældent, fordi pressen henvender sig til os. Vi skal arbejde hårdt for at få al den presseopmærksomhed, der gør, at vi derigennem kan støtte de projekter, vi giver penge til, og gøre flere folk opmærksom på, at de kan søge os,” siger Morten Jakobsen.
Handler om kvalitet og økonomi
Da Aage V. Jensen Naturfond i slutningen af november pr. mail udsendte en pressemeddelelse om, at fonden donerer 41 millioner kroner til forskning i havet, var afsenderen kommunikationsbureauet Corporate Matters.
Aage V. Jensen Naturfond har i alt 16 fuldtidsmedarbejdere ansat mod 13 for fem år siden. Når det trods væksten stadig er nødvendigt at lægge penge hos et eksternt kommunikationsbureau, hænger det ifølge direktør i naturfonden Hanne Haack Larsen direkte sammen med stillingsbeskrivelserne hos medarbejderne.
”Vi er et lille sekretariat og har ikke nogen ansat til kun at varetage kommunikationsopgaver. Derfor har vi gennem efterhånden en del år haft et set-up, hvor vi benytter os af ekstern bistand på kommunikationsområdet fra Corporate Matters, når der er brug for det,” siger Hanne Haack Larsen.
Når vi vælger at købe kommunikationsbistand hos eksterne parter frem for at ansætte folk til at løse opgaverne in-house, handler det både om den kvalitet, vi får, og om økonomi
Hanne Haack Larsen – Direktør, Aage V. Jensen Naturfond
Ud over nogle helt konkrete kommunikationsopgaver, bruger Hanne Haack Larsen også Corporate Matters til sparring om fondens kommunikation.
”Når vi vælger at købe kommunikationsbistand hos eksterne parter frem for at ansætte folk til at løse opgaverne in-house, handler det både om den kvalitet, vi får, og om økonomi. Vi har et godt samarbejde med Corporate Matters, men vi har også fokus på at optimere vores pengeforbrug,” understreger fondens direktør.
Corporate Matters er ikke det eneste sted, hvor Aage V. Jensen Naturfond køber kommunikationsmæssig assistance.
”Vi benytter også ekstern bistand til vores sociale medier. Vi er lige kommet på LinkedIn, og den konto bestyrer jeg selv sammen med vores vicedirektør, mens vi har en ekstern hjælper, som ikke er fra Corporate Matters, til at passe fondens aktiviteter på Instagram og Facebook,” siger Hanne Haack Larsen.
Arbejder for de fleste af Danmarks største fonde
Operate, der startede i 2002 som kommunikationsbureau og i dag kalder sig et ’forandringsbureau’, er ét af de steder, hvor mange fonde står på kundelisten. Operate hjælper primært fondene med at udarbejde filantropiske strategier, analyser og lave Public Affairs-arbejde, og bureauet løser også klassiske kommunikationsopgaver typisk som et delelement af større aftaler med fondene.
”Som forandringsbureau er vi specialiserede i at hjælpe fondene ret bredt, og det er klart, at kommunikation er en stor del af det, vi hjælper fondene med,” siger brandingdirektør i Operate Morten Arleth Skov.
Ifølge Morten Arleth Skov har Operate arbejdet for de fleste af de 10 mest uddelende fonde og omtrent lige så mange af de mellemstore fonde.
”Som led i den åbenlyse professionalisering, der på alle mulige måder er sket af fondene de seneste 10-15 år, er der også sket meget i forhold til de metoder, fondene benytter til at skabe forandring. Og her er kommunikation ét af de mange vigtige værktøjer, fondene bruger mere professionelt for at kunne gøre en forskel, hvilket er på linje med, hvad vi også ser i organisationer, virksomheder og myndigheder,” siger Morten Arleth Skov.
Det er min oplevelse, at fondene bruger bureauer stadig mere professionelt og på en meget konkret og seriøs måde
Morten Arleth Skov – Brandingdirektør, Operate
Brandingdirektøren fortæller, at fondene kigger på, om det bedst kan betale sig for dem at ansatte folk med de nødvendige kompetencer eller ad hoc at købe sig til specialistkompetencer i kortvarige engagementer med Operate eller andre bureauer.
”Det er min oplevelse, at fondene bruger bureauer stadig mere professionelt og på en meget konkret og seriøs måde – det handler ikke om, at de bare vil fejre deres logo, og de kommer ikke og siger: ’Her er en kommunikationsopgave, løs den!’. Vi bliver ofte bredt og fra et tidligt stadium involveret i fondenes projekter og er derved med til at sikre maksimal effekt i forhold til den eller de samfundsudfordringer, som fondene arbejder med at løse,” siger Morten Arleth Skov.
Når det gælder fondenes brug af bureauer til at generere presseomtale, er det Morten Arleth Skovs oplevelse, at det kan være vigtigt for fondene.
”Men jeg har endnu ikke oplevet, at en fond kommer og siger, at ’nu skal vi bare på forsiden’ eller ’nu skal det handle om os’. Det er derimod de konkrete projekter og problemstillinger, som fondene arbejder med, de gerne vil have i medierne – tit gennem de samarbejdspartnere, der er i de pågældende projekter,” forklarer Morten Arleth Skov.
Forventer status quo
I Trygfonden tror kommunikationsdirektør Morten Jakobsen ikke på stående fod, at regninger til kommunikationsbureauer kommer til at fylde mere, end det allerede sker, i den nære fremtid.
”Umiddelbart ser jeg ikke for mig, at vi i de kommende år kommer til at skrue op for vores brug af PR- og kommunikationsbureauer,” siger Morten Jakobsen.
Hanne Haack Larsen fra Aage V. Jensen Naturfond forventer, at fondens brug af ekstern kommunikationsbistand vil forblive på samme niveau som nu – i hvert fald når hun ser ét år frem.
”Indtil videre fortsætter vi med at købe os til kommunikationshjælp, når vi har brug for det, men jeg kan ikke sige, om det skal være sådan altid. Foreløbig er det vores plan at fortsætte i 2024 med at bruge Corporate Matters til forskellige kommunikationsydelser,” siger Hanne Haack Larsen.